9 stycznia na Papieskim Uniwersytecie Świętego Tomasza z Akwinu w Rzymie - Angelicum odbyła się obrona pracy doktorskiej Mirosława Wylęgały OP.

Mirosław Wylęgała OP pochodzi z Prudnika. Profesję wieczystą złożył w 1995 r., a rok później przyjął święcenia prezbiteratu. Jest magistrem filologii klasycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, uzyskał także tytuł licencjata teologii Papieskiej Akademii Teologicznej.

Ojciec Mirosław Wylęgała swoją pracę doktorską zatytułował Biblijne, klasyczne i wczesnochrześcijańskie źródła nauki o przyjaźni Elreda z Rievaulx na podstawie jego dialogu “Przyjaźń duchowa” (Fonti bibliche, classiche e paleocristiane alla base del pensiero di Aelredo di Rievaulx sull’amicizia nel suo dialogo De spirituali amicitia). Promotorem pracy był Prof. Bazyli Degórski OSPPE, recenzentem Prof. Zdzisław J. Kijas OFMConv, a rolę Przewodniczącego Komisji pełnił Dziekan Wydziału Teologicznego Angelicum, Dominik Jurczak OP.

Celem pracy było zgromadzenie i zbadanie starożytnych, biblijnych i wczesnochrześcijańskich źródeł, z których Elred z Rievaulx (1110–1167) korzystał w swoim dialogu De spiritali amicitia (O przyjaźni duchowej). W ramach badań ojciec Mirosław Wylęgała przeanalizował wszystkie cytaty i odniesienia, porównując je z oryginalnymi tekstami będącymi ich źródłami, a materiał podzielił na trzy grupy: pisarzy starożytnych, księgi biblijne oraz autorów wczesnochrześcijańskich.

Na twórczość Elreda z Rievaulx w zdecydowanej większości miały wpływ teksty biblijne, ale także Cyceron i jego dialog Laelius de amicitia oraz Ojcowie Kościoła, zwłaszcza św. Augustyn i św. Ambroży, którzy wywarli znaczący wpływ na myśl cysterską. Na tej podstawie Elred, jak wskazuje w swoim doktoracie ojciec Mirosław, stworzył własną koncepcję przyjaźni duchowej, tworząc w ten sposób pierwszą oryginalną i kompletną chrześcijańską syntezę tego tematu, który do tej pory był poruszany sporadycznie i fragmentarycznie.

Poprzez kontekst społeczno-kulturowy epoki, w której żył Elred, okoliczności powstania dialogu O przyjaźni duchowej, omówienie starożytnych tekstów filozofów, fragmenty niektórych ksiąg biblijnych oraz koncepcje wczesnochrześcijańskich autorów dotyczące przyjaźni, ojciec Mirosław Wylęgała dotarł w swojej pracy do konkluzji, że mimo wykorzystania wielu tekstów innych autorów, Elred zaprezentował własną, w pewnym sensie oryginalną wizję przyjaźni, pierwszą chrześcijańską interpretację otwartą nie tylko na mężczyzn, ale także na kobiety.

Praca doktorska ojca Mirosława miała również na celu ocenę oryginalności dialogu Aelreda.

Aelred nie jest oryginalny w sensie użycia istniejących formuł czy opinii, lecz dostosował je do nowej, chrześcijańskiej rzeczywistości monastycznej. Jednakże nie był bezkrytyczny wobec swoich źródeł – poprawił niektóre elementy ciceroniańskiej koncepcji przyjaźni, rozszerzając ją z relacji między dwiema osobami na całą wspólnotę ludzką, gdzie prawdziwa przyjaźń opiera się na Chrystusie i pragnieniu ujrzenia Boga.

Gratulujemy ojcu Mirosławowi i życzymy dalszych sukcesów na ścieżce rozwoju naukowego.

Autor fotografii: Dominik Jarczewski OP. Zdjęcia udostępniamy na licencji CC BY-NC-ND 4.0 PL (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 4.0 Polska)


Cenisz naszą pracę?

Postaw mi kawę na buycoffee.to