„Teofil” to pismo redagowane przez studentów Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Ojców Dominikanów w Krakowie. Najnowszy numer poświęcony jest Eucharystii.
„Niniejszy numer przygotowywaliśmy z myślą o tych, którzy starają się przybliżyć do źródła życia chrześcijańskiego – obecności Chrystusa pośród nas. Chcąc wspólnie odkrywać tajemnicę naszej wiary, pytamy o owoce sakramentu Eucharystii w życiu osobistym i w życiu Kościoła” – pisze redakcja we wstępie.
Protestant zostaje katolikiem
Numer otwiera rozmowa z prezesem Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny, o. Tomaszem Grabowskim, który podkreśla, iż „często błędnie sądzimy, że komunia święta to wyłącznie duchowa obecność Pana w chlebie i winie”. „Teologia katolicka nie mówi jednak, że w tym chlebie jest Pan, ale według niej to, co ma postać chleba, to jest Chrystus. Taki sam sens mają słowa, które Jezus wypowiedział w Wieczerniku – »to jest Ciało moje«. Nie mówił: »w tym jest Ciało moje«, tylko: »to jest Ciało moje«. Pan jest obecny w sakramencie substancjalnie, a więc cały” – mówi o. Grabowski. Dominikanin Bradley Elliot z prowincji Imienia Jezus w Stanach Zjednoczonych opowiada o swojej drodze od luteranizmu do odkrywania misterium sakramentu Eucharystii – co doprowadziło go do chrztu w Kościele katolickim i do Zakonu Kaznodziejskiego. „Potrzebowałem wiary, w której rzeczywista obecność Jezusa w chlebie i winie nie byłaby jedynie pamiątką, ale byłaby rozpoznana jako źródło przemieniającej łaski i szczyt, do którego wszystko inne w chrześcijańskim życiu prowadzi” – mówi amerykański dominikanin.
Żeby nie wpaść w rutynę
Doświadczeniem przeżywania codziennej mszy świętej dzielą się z czytelnikami „Teofila” mniszki dominikańskie: Katarzyna Michalik i Paula Konior z klasztoru w Radoniach. Siostry podpowiadają, że antidotum na popadnięcie w rutynę codzienności może być ciągłe odkrywanie, że Eucharystia jest sakramentem jedności, a uczestnictwo w niej znakiem trwania w przymierzu z Bogiem. O tym, jak przeżywano Eucharystię w pierwszych wiekach chrześcijaństwa pisze Danuta Piekarz. Analizując biblijne przekazy, autorka opisuje czas i miejsce sprawowania mszy świętej oraz problemy towarzyszące uczniom Chrystusa w pojmowaniu sakramentu Eucharystii w starożytności. Redakcja publikuje również pierwsze polskie tłumaczenie traktatu żyjącego w XIII wieku św. Alberta Wielkiego o ustanowieniu Eucharystii.
Komunia nie zawsze na mszy
Dwaj współcześni polscy dominikanie, ojcowie: Wojciech Surówka i Dominik Jurczak piszą natomiast o związkach Eucharystii i eklezjologii. „Budowanie Kościoła, który, karmiąc się Eucharystią, przemienia się w Chrystusa, a tym samym rozpoznaje siebie w wędrówce ku Niemu, ogarnia wszystkie pokolenia i czasy. To ruch, którego nie da się ograniczyć do jednego rodu czy zgromadzenia. Stąd w liturgii tak ważne są wszystkie momenty, znaczniki, które nam o tym przypominają” – pisze o. Jurczak.
O tym, jak w historii Kościoła zmieniało się podejście do przyjmowania komunii i dlaczego nie zawsze było to związane z celebracją mszy świętej pisze marianin ks. Maciej Zachara. Dominikanin Benoît-Dominique de La Soujeole, profesor dogmatyki z Fryburga, przybliża debatę o formach Eucharystii. Natomiast wykładowca Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Dominikanów w Krakowie, o. Mateusz Przanowski pisze o nazwach Najświętszego Sakramentu u św. Tomasza z Akwinu.
Temat numeru domykają zagadnienia praktyczne. Co łaska, czyli ile? – temat intencji mszalnych omawia dominikanin o. Jarosław Krawiec. O nowym angielskim przekładzie mszału pisze Christopher Hilton – doktor teologii Uniwersytetu Cambridge.
Czy był inkwizytorem?
Oprócz tematu numeru znajdziemy w nowym „Teofilu” tradycyjnie dział dominikalia. Tym razem br. Marcin Rutecki bada z perspektywy historycznej, czy św. Dominik był inkwizytorem na podstawie „Scripta de Sancto Dominico” Bernarda Gui. Natomiast Fabian Parmisano zastanawia się, czy istnieje specyficzna modlitwa dominikańska. W dziale horyzonty tekst wrocławskiego dominikanina, o. Jacka Szymczaka o nowej ewangelizacji.
W „Teofilu” można znaleźć także poezję. Tym razem redakcja publikuje wiersze dominikanów: o. Wojciecha Surówki i o. Tomasza Biłki.
Zakup “Teofila” na stronie pisma
fot. Lucas Zweiger