„Przedmiotem teologii jest Bóg, ludzkość i stworzenie, a wirem, w którym te trzy rzeczywistości egzystencjalnie się splatają, jest właśnie liturgia” - pisze w swojej książce David W. Fagerberg.
Zobacz i posłuchaj, co o polskim wydaniu tej przełomowej książki profesora teologii liturgicznej na Uniwersytecie Notre Dame w USA mówi o. Dominik Jurczak OP, wykładowca na Anselmianum w Rzymie.
„Theologia prima” Davida W. Fagerberga próbuje odpowiedzieć na kluczowe pytania: czym jest teologia liturgiczna i czym różni się od teologii liturgii? Jego zdaniem celebracja, do której włącza chrzest, jest wiarą Kościoła w ruchu, a tym samym podstawą rozumienia zbawczego działania Boga – nie zaś pustym rytualnym gestem. Zgodnie z tym podejściem wspólnota liturgiczna uprawia autentyczną teologię, a prawo modlitwy (lex orandi) ustanawia prawo wiary Kościoła.
„Theologia prima”, opublikowana w języku angielskim w 2003 roku, to drugie wydanie przełomowej książki Fagerberga z 1992 roku What is Liturgical Theology? A Study in Methodology – od tego czasu autor postanowił przeformułować wiele zaprezentowanych w niej kwestii, a jego sposób rozumienia teologii liturgicznej cały czas ewoluował.
Książka Fagerberga jest już piątą pozycją serii „Źródło i Szczyt” prezentującą polskiemu czytelnikowi bogactwo teologii liturgicznej. Zdecydowaliśmy się opublikować książkę Davida W. Fagerberga, ponieważ czytając ją można poznać również myślenie jego nauczycieli. Fagerberg umiejętnie przedstawia w formie syntezy najważniejsze idee teologii liturgicznej rozwijanej przez Aidana Kavanagha oraz Aleksandra Schmemanna. Równocześnie Theologia Prima nie jest jedynie streszczeniem myśli wspomnianych teologów, ale twórczym rozwinięciem ich poglądów.
David W. Fagerberg (1952-) – profesor teologii liturgicznej na Uniwersytecie Notre Dame w USA. Autor książek takich jak Consecrating the World: On Mundane Liturgical Theology (2016), Chesterton Is Everywhere (2013) oraz On Liturgical Asceticism (2003). Publikował m.in. w „Worship”, „Word & World” i „Rocznikach Teologicznych”. Fagerberg w swojej pracy naukowej zgłębia liturgię i teologię poprzez analizę lex orandi Kościoła, wpisując się w ortodoksyjną tradycję ascetyzmu. Jest znawcą twórczości Chestertona i właśnie jemu przypisuje to, że od ponad czterdziestu lat żyje w małżeństwie z Elizabeth i jeszcze nie osłabło w nim poczucie „przygody zwanej codziennością”. Ma dwoje dorosłych dzieci. Konwertyta z luteranizmu na katolicyzm.