Zakończyły się prace prowadzone w ramach trzeciego etapu digitalizacji połączonej z konserwacją kolekcji negatywów fotograficznych o. Adama Studzińskiego OP, przechowywanych w Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie. Polska Prowincja Dominikanów otrzymała na ten cel dofinansowanie ze środków finansowych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Ojciec Adam Studziński OP (1911–2008) był jednym z najbardziej znanych i cenionych dominikanów w najnowszej historii Polski. Setki osób, które miały okazję poznać zakonnika, zapamiętały go przede wszystkim jako charyzmatycznego kapelana 4 Pułku Pancernego „Skorpion”, uczestnika bitwy o Monte Cassino, a w okresie komunistycznym więźnia stalinowskiego oraz duchowego opiekuna kresowian, harcerzy, legionistów i kombatantów II wojny światowej. Jako konserwator zabytków o. Studziński prowadził także liczne prace zabezpieczające i odkrywkowe w Klasztorze Świętej Trójcy oraz kościele św. Idziego w Krakowie. Jedną z jego największych pasji była fotografia – przez ponad 70 lat dokumentował otaczającą rzeczywistość z aparatem fotograficznym w ręku. Ponad 900 negatywów zakonnika przechowywanych jest w Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie.
Projekt „Digitalizacja negatywów fotograficznych A. Studzińskiego OP z zasobu Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów – III etap” został zrealizowany w 2020 r. w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura cyfrowa”. Dzięki zadaniu przeprowadzono digitalizację 400 negatywów fotograficznych, połączoną z konserwacją zabezpieczającą 71 spośród nich. Zeskanowana została część negatywów poddana konserwacji w 2019 r. (również dzięki dofinansowaniu ze strony MKiDN) oraz negatywy zabezpieczone w 2020 r. Partnerem zadania był Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. W kolejnych latach planowany jest opis zawartości oraz udostępnienie w Internecie fotografii poddanych konserwacji i digitalizacji w latach 2018‒2020. Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu promującego projekt autorstwa o. Łukasza Wosia OP:
Większość negatywów zeskanowanych w 2020 r. dokumentuje architekturę, zabytki sztuki oraz prace konserwatorskie, budowlane i odkrywkowe w Klasztorze Świętej Trójcy oraz kościele św. Idziego w Krakowie. W przypadku pierwszego z obiektów, na zdjęciach widoczne są m.in. prace prowadzone w tzw. skarbcu, refektarzu, auli na parterze, atrium, kapitularzu, przy fundamentach dawnej wozowni na podwórzu przykuchennym, na krużgankach pierwszego wirydarza, w tzw. węglarce (obecnej siedzibie Duszpasterstwa Akademickiego „Beczka”) oraz w krypcie pod refektarzem. Dzięki fotografiom mamy możliwość „towarzyszenia” o. Adamowi Studzińskiemu np. przy procesie zdejmowania tynków ze ścian pomieszczeń oraz odsłanianiu romańskich i gotyckich murów, portali, okien, maswerków i ornamentów. Zakonnik utrwalił na zdjęciach także zabytki ruchome, np. obrazy z Poliptyku Dominikańskiego w stanie przed konserwacją. Fotografie stanowią zatem doskonały materiał ikonograficzny dla archeologów, historyków sztuki i architektury oraz wszystkich osób związanych z krakowskim konwentem braci kaznodziejów.
24 listopada 2020 r. w klasztorze Dominikanów w Krakowie odbyło się spotkanie promujące projekt pt. „Wieczór z fotografiami o. Adama Studzińskiego OP (1911–2008)”. W czasie wydarzenia transmitowanego online mgr Marcin Sanak – historyk i pracownik Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów – zaprezentował najciekawsze fotografie o. Adama Studzińskiego wykonane w Ziemi Świętej w latach 1941‒1943. Następnie dr hab. Marek Walczak, prof. UJ wygłosił referat na temat działalności o. Adama Studzińskiego jako badacza architektury i konserwatora dzieł sztuki. Dyrektor Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego zaprezentował wybrane fotografie zakonnika z prac konserwatorskich i odkrywkowych w krakowskim Konwencie Świętej Trójcy i kościele św. Idziego. Zapraszamy do obejrzenia
Zapraszamy do obejrzenia (wersja z językiem migowym)
Zapraszamy także do obejrzenia przykładowych fotografii poddanych digitalizacji w 2020 r. w galerii pod artykułem. Wybrane zdjęcia zeskanowane rok wcześniej można z kolei obejrzeć pod linkiem.
- Kramy Dominikańskie przy ul. Stolarskiej w czasie prac konserwatorskich; lata siedemdziesiąte XX w.
- Prace budowlane na podwórzu gospodarczym po zachodniej stronie klasztoru Dominikanów w Krakowie; fotografię wykonano w miejscu rozebranej wozowni z przełomu XIX i XX w.; lata siedemdziesiąte XX w.
- Nieistniejąca wozownia klasztoru Dominikanów w Krakowie z przełomu XIX i XX w.; widok od strony podwórza przykuchennego; lata siedemdziesiąte XX w.
- Ojciec Adam Studziński OP w wykopie przy fundamentach wozowni klasztoru Dominikanów w Krakowie, od strony podwórza przykuchennego; lata siedemdziesiąte XX w.
- Refektarz klasztoru Dominikanów w Krakowie na początku prac konserwatorskich prowadzonych m.in. przez o. Adama Studzińskiego OP; pomieszczenie jeszcze wg stanu po konserwacji Józefa Jamroza (lata czterdzieste XX w.): podłoga drewniana i na wyższym poziomie, a ściana południowa pokryta tynkiem; lata sześćdziesiąte XX w.
- Wystawa w atrium (sieni gotyckiej) klasztoru Dominikanów w Krakowie; lata siedemdziesiąte XX w.
- Fragment zamurowanego portalu w południowej ścianie atrium (sieni gotyckiej); lata siedemdziesiąte XX w.
- Aula przy atrium (dawna szkoła teologiczna) w czasie prac odkrywkowych; widoczne m.in. wejście prowadzące do tzw. schodów św. Jacka; lata siedemdziesiąte XX w.
- Prace odkrywkowe w tzw. skarbcu przy atrium; widoczny zamurowany portal; lata sześćdziesiąte XX w.
- Ojciec Adam Studziński OP w czasie prace odkrywkowych w tzw. skarbcu w klasztorze Dominikanów w Krakowie; lata sześćdziesiąte XX w.
- Prace konserwatorskie w kapitularzu klasztoru Dominikanów w Krakowie; widoczne schody z krużganków do kapitularza; lata siedemdziesiąte XX w.
- Reprodukcja „Bitwy pod Grunwaldem” Jana Matejki wykonana przez Zdzisława Fabisiaka na potrzeby serialu „Z biegiem lat, z biegiem dni…” w reżyserii Andrzeja Wajdy; obraz umieszczony w południowym krużganku klasztoru Dominikanów w Krakowie; 1980 r.
- Detal z obrazu „Ostatnia Wieczerza” z „Poliptyku Dominikańskiego” ze zbiorów klasztoru Dominikanów w Krakowie; lata siedemdziesiąte XX w.
- Portret przeora ze zbiorów klasztoru Dominikanów w Krakowie; lata siedemdziesiąte XX w.
- Msza św. w Bazylice Świętej Trójcy w Krakowie z okazji 750-lecia zakonu dominikanów w Polsce; widok z prezbiterium w kierunku nawy głównej; na ambonie prymas Stefan Wyszyński; 1972 r.
- Wizyta generała zakonu dominikanów Aniceto Fernándeza OP i dominikanów z konwentu krakowskiego w klasztorze mniszek dominikańskich „na Gródku” w Krakowie; przy stole siedzą od lewej: o. Rajmund Koperski OP, (prowincjał) o. Aniceto Fernández OP i o. Józef Paściak OP (tłumacz generała zakonu); na drugim planie, pierwszy po lewej siedzi o. Wiesław Szymona OP; 1972 r.
- Portal wejściowy do kościoła Matki Boskiej Śnieżnej „na Gródku” w Krakowie w czasie remontu fasady świątyni; prawdopodobnie lata siedemdziesiąte XX w.
- Figura św. Jana z łuku tęczowego kościoła św. Idziego w Krakowie; prawdopodobnie lata osiemdziesiąte XX w.
- Widok z Placu Zamkowego na odbudowany Zamek Królewski w Warszawie w stanie surowym; widoczny hełm przed umieszczeniem na szczycie wieży zegarowej; 1974 r.
- Groby na Polskim Cmentarzu Wojennym w Loreto; prawdopodobnie lata siedemdziesiąte XX w.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dn. 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych