Tarnobrzescy dominikanie po przerwie wznawiają cykl koncertów „Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej”
Już w sobotę 19 września o godzinie 19.00 w kościele dominikanów w Tarnobrzegu będzie można wysłuchać pierwszego koncertu w ramach drugiej edycji „Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej”. Tym razem będzie to wyjątkowe wydarzenie, ponieważ koncert p.t. „Exsultate, jubilate!” został poświęcony osobie kardynała Stefana Wyszyńskiego, Prymasa Tysiąclecia.
„Pragnęliśmy w ten sposób oddać hołd osobie księdza Prymasa, tak zasłużonego dla Kościoła i naszej Ojczyzny – wyjaśnia o. Grzegorz Doniec OP, organizator projektu – dziękując i ciesząc się za dar jego beatyfikacji i pamiętając, że 7 września 1966 roku gościł w naszym tarnobrzeskim sanktuarium, by dokonać ponownej koronacji cudownego obrazu Matki Bożej Dzikowskiej. To jedno z najważniejszych wydarzeń w najnowszej historii naszego sanktuarium, dlatego chcieliśmy tym koncertem wyrazić wdzięczność i uczcić kolejne rocznice koronacji obrazu oraz samego Prymasa Tysiąclecia. Stąd też i tytuł tego wrześniowego wydarzenia muzycznego: „Exsultate, jubilate!” czyli „Radujcie się i weselcie”.
W czasie koncertu będzie można usłyszeć wybitne dzieła muzyki dawnej m.in.: kantatę Jana Sebastiana Bacha „Mein Herze schwimmt im Blut” BWV 199, słynne „Exsultate, jubilate” Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz utwór instrumentalny – Suitę d-moll na dwa oboje, smyczki i basso continuo niemieckiego kompozytora barokowego Johanna Friedricha Fascha. Kompozycje dla tarnobrzeskiej publiczności wykonają znani i cenieni muzycy – Jolanta Kowalska-Pawlikowska (sopran) i barokowy zespół instrumentalny z Warszawy – „Ensembe de Narol” pod kierownictwem artystycznym Tytusa Wojnowicza.
Jolanta Kowalska-Pawlikowska – sopran, dr Akademii Muzycznej w Krakowie, wykładowca, trzykrotna Stypendystka Ministra Kultury (2004/05, 2005/06, 2006/07), Miasta Krakowa (Stypendium „Twórcze”, 2009) oraz programu „Młoda Polska” (2009). Ukończyła z wyróżnieniem zarówno Akademię Muzyczną w Krakowie (klasa śpiewu ad. II st. Agnieszki Monasterskiej) jak też studia podyplomowe w Guildhall School of Music&Drama w Londynie. Uczestniczka kursów mistrzowskich m.in.: Heleny Łazarskiej, Teresy Żylis-Gara, Paula Esswooda, Barbary Schlick. Jest laureatką pierwszej nagrody Międzynarodowych Konkursów: Bach Singer’s Prize w Londynie (2008) oraz The Thelma King (2009). Laureatka III Nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011). Otrzymała Nagrodę Fundacji Bach-Marschall na Międzynarodowym Konkursie im. J. S. Bacha w Lipsku (2008), Nagrodę „Jurica Murai Prize” za najlepszą interpretację na 39th Festiwalu „Varaždin Baroque Evenings” (Chorwacja, 2009), a także wyróżnienia m.in. na Mozartowskim Konkursie Wokalnym w Londynie (2008). Współpracuje z zespołem The Musicke Companye, z którym dała szereg koncertów w Wielkiej Brytanii oraz z Capellą Cracoviensis, z którą koncertowała m.in. w Kazachstanie, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Finlandii, Chorwacji, Włoszech, na Ukrainie, Białorusi. Występowała z dyrygentami m.in.: M. Minkowski, A. Parrott, O. Dantone, J. Savall, R. Sochaczevsky, A. Ford, P. Esswood. Uczestniczyła w: Opera RARA, Misteria Paschalia, Chichester Festivities w Anglii, Festival La Folia w Szwajcarii, Festival de Cannes we Francji i wielu innych.
Ensemble de Narol – zespół powstał z inicjatywy Tytusa Wojnowicza, oboisty oraz z przemożnej chęci kameralnego muzykowania jego członków. Liczne i wieloletnie kontakty towarzyskie muzyków tworzących zespół, powodują że porozumienie w sprawach artystycznych jest szybkie i naturalne. Repertuar to głownie muzyka baroku choć inne style również są reprezentowane. Z uwagi na różnorodność instrumentarium, możliwe jest wykonywanie utworów mało znanych bądź rzadko grywanych. Zespół korzysta zasadniczo ze współczesnych instrumentów (z wyjątkiem grupy „continuo”), co jednak nie wpływa na styl wykonawczy. Ideą jest połączenie wiedzy na temat barokowego stylu z możliwościami współczesnych instrumentów. Ensemble de Narol zadebiutował 14 maja 2005 w Narolu, miejscu gdzie narodził się pomysł zespołu. Wystąpił m.in. na Festiwalu Muzycznym w Łańcucie oraz inaugurował Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej Bach, ale nie tylko w Warszawie. Wiosną roku 2005 ukazała się pierwsza płyta zespołu.
Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu “Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.