Nakładem Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego ukazała się nowa płyta o. Dawida Kusza OP

Album jest starannie wyselekcjonowanym przeglądem jego twórczości z ostatnich ośmiu lat. W czwartek 25 lipca w Krakowie odbył się koncert premierowy.

 

  „Od wydania mojej ostatniej autorskiej płyty Witaj Maryjo minęło 11 lat” – pisze we wprowadzeniu o. Kusz. – „Słucham jej pisząc te słowa i przypominam sobie wspaniałą atmosferę, jaka nam wtedy towarzyszyła. Wracam również wspomnieniami do wydanej trzy lata wcześniej, bo w 2005 roku płyty, Pieśń o nadziei. Nigdy nie zapomnę pozytywnych emocji i entuzjazmu, które przeżywaliśmy podczas jej nagrywania. Chociaż upływ czasu i tempo życia sprawiły, że z niektórymi osobami uczestniczącymi w tamtych projektach straciłem kontakt, to dzięki nagraniom mogę dziś ponownie wsłuchać się w ich głosy, wrócić myślami do tych wyjątkowych, wspólnie przeżytych chwil. Był to naprawdę dobry czas” – dodaje.

W skład płyty wchodzą utwory komponowane na różne okazje, m.in.: Mszę świętą z okazji zakończenia Jubileuszu 800-lecia Zakonu Ojców Dominikanów, odprawioną przez papieża Franciszka na Lateranie (Alleluja, tytułowe Ite in mundum); Mszę świętą inaugurującą rocznicę 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie (Aklamacja Chwała Tobie Słowo Boże); czy cykliczne, adwentowe Warsztaty Liturgiczno-Muzyczne, organizowane przez Wrocławskie Liturgiczne Studium Wokalne (Missa Vroclaviensis, która dla potrzeb nagrania otrzymała nową „szatę” instrumentalną).

Ponadto płytę Ite in mundum tworzą utwory pisane na potrzeby wykonania koncertowego, jak chociażby: trzyczęściowa Gloria, nawiązująca do twórczości angielskiego kompozytora Johna Ruttera, powstała z okazji jubileuszu Scholi Domenica, działającej przy żywieckiej konkatedrze oraz Odszedł Pasterz od nas i Adoramus Te, Christe, których premiera odbyła się w Lublinie podczas festiwalu „Wielkopostne Śpiewanie” w 2018 roku. Inne zamieszczone na płycie utwory wykonywane były przy różnych okazjach i weszły do repertuaru znanych krakowskich chórów, takich jak: Psalmodia czy Camerata Jagiellonica (Salve Regina, Tota pulchra es Maria). Repertuar ten – jak twierdzi sam autor – „mimo że jest trudny i wymagający”, może być użyty w celebracji Mszy świętej.

Materiał został nagrany w połowie roku w niezwykłym wnętrzu kościoła św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Krakowie pod okiem najlepszych realizatorów.

– „Nagrania są niesamowitą przygodą” – opisuje o. Dawid Kusz. – „Momentem, w którym splatają się i wchodzą w reakcję między sobą działania, talenty oraz emocje wielu ludzi. Towarzyszy im przekonanie, że tworzy się coś nowego, bardzo osobistego; coś, czego będą słuchać kolejne pokolenia”.

Oficjalną premierą płyty była Msza św. celebrowana w ramach trwających Warsztatów Muzyki Niezwykłej w czwartek 25 lipca o godz. 20:15 w krakowskiej bazylice oo. Dominikanów. Po liturgii zostały wykonane publicznie po raz pierwszy niektóre utwory z nowej płyty.

Płyta jest dostępna w sprzedaży internetowej, a w sierpniu będzie dostępna także w najważniejszych sklepach internetowych z muzyką: iTunes Store, Google Play, Apple Music, Spotify, Tidal i innych.

———————–

o. Dawid Kusz OP – ur. w 1979 roku w Rzeszowie. Do zakonu dominikanów wstąpił w 1998 roku, a w 2005 przyjął święcenia kapłańskie. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej, na Kierunku Edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej, specjalność – Prowadzenie Zespołów Wokalnych i Wokalno-Instrumentalnych oraz Nauczanie Przedmiotów Muzyczno-Teoretycznych. W roku 2014 z wyróżnieniem obronił doktorat na Akademii Muzycznej w Krakowie w dyscyplinie dyrygentura. W roku 2012 rozpoczął studia z kompozycji, najpierw w klasie prof. Zbigniewa Bujarskiego (licencjat), a ukończył je w 2016 roku w klasie prof. Józefa Rychlika. Był dyrygentem chóru i orkiestry podczas Światowych Dni Młodzieży w Krakowie (2016) oraz podczas Mszy św. kończącej jubileusz 800-lecia Zakonu Kaznodziejskiego pod przewodnictwem papieża Franciszka na Lateranie (2017). Jest wykładowcą przedmiotów muzyczno-teoretycznych (na stanowisku adiunkta) w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie oraz członkiem Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Liturgicznej.