Zakończyły się prace nad konserwacją części unikatowej kolekcji negatywów fotograficznych o. Adama Studzińskiego OP, przechowywanych w Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie. Polska Prowincja Dominikanów otrzymała na ten cel dofinansowanie ze środków Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych.

Ojciec Adam Studziński (1911–2008) został zapamiętany jako zasłużony kapelan Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, konserwator dzieł sztuki oraz duszpasterz kombatantów i harcerzy. Niewiele osób wie jednak, że do jego wielkich pasji zaliczała się fotografia. W Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów zachowało się kilkaset negatywów fotograficznych zakonnika, który posiadał aparat fotograficzny co najmniej od 1940 roku. Unikatowe materiały dokumentują szlak bojowy polskich żołnierzy od Bliskiego Wschodu, przez Afrykę Północną, aż po Włochy. Negatywy przedstawiają m.in. życie codzienne uczestników walk, sprzęt wojskowy, defilady, msze polowe czy krajobraz po bitwie o Monte Cassino. W latach 40. XX w. fotografie o. Studzińskiego prezentowano na wystawach w Jerozolimie i Bolonii. Jak sam wspominał, już na pierwszej z nich spotkały się z uznaniem, gdyż „podkreślono, że dobrze mam opanowane światłocienie”. 

Ojciec Studziński wykonywał fotografie także w późniejszych latach, gdy pracował w Gliwicach, na warszawskim Służewie, w Lublinie, Gdańsku, Prudniku, Korbielowie i Krakowie. Dokumentował przede wszystkim codzienność współbraci, prace konserwatorskie w klasztorze św. Trójcy i kościele św. Idziego w Krakowie, zabytki i życie religijne w polskich miastach, ale także ważne wydarzenia w dziejach Ojczyzny, zakonu i Kościoła nad Wisłą.

Po śmierci o. Studzińskiego jego spuścizna archiwalna trafiła do Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów. Prowadzona od sierpnia do grudnia 2018 r. konserwacja zabezpieczająca objęła 508 sztuk negatywów fotograficznych. Celem prac było powstrzymanie degradacji i zabezpieczenie na przyszłość tych bezcennych obiektów, przywrócenie im waloru użytkowego oraz przygotowanie do procesu digitalizacji. Prace konserwatorskie dofinansowano w 89,97 % ze środków Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. W najbliższej przyszłości planujemy poddać konserwacji, a docelowo także digitalizacji pozostałe negatywy z bezcennego zbioru o. Adama Studzińskiego. Natomiast kolejnym krokiem będzie opisanie fotografii, nadanie im ostatecznego układu i udostępnienie skanów w Internecie – podkreśla archiwista prowincji, o. Ireneusz Wysokiński OP.


Fotografia nr 1.

Materiały fotograficzne przed procesem konserwacji. Obiekty przechowywane były w formie zwiniętej, w plastikowych puszkach, tymczasowych obwolutach i przypadkowych pudełkach zbiorczych, fot. Anna Seweryn.


Fotografia nr 2.

Materiały fotograficzne podczas procesu konserwacji. Widoczny negatyw z maską wykonaną czerwoną farbą, fot. Anna Seweryn.


Fotografia nr 3.

Negatyw barwny po procesie konserwacji. Obecny stan pozwala na bezpieczne i efektywne wykonanie procesu digitalizacji, fot. Anna Seweryn.


Fotografia nr 4.

Materiały fotograficzne po procesie konserwacji. Widoczny negatyw małoobrazkowy pocięty i umieszczony w koszulce harmonijkowej wykonanej z papieru bawełnianego, fot. Anna Seweryn.


Fotografia nr 5.

Materiały fotograficzne po procesie konserwacji. Widoczne pudełka zbiorcze wykonane na wymiar negatywów – odpowiednio małoobrazkowych i średnioformatowych, fot. Anna Seweryn.


Fotografia nr 6.

Materiały fotograficzne po procesie konserwacji, umieszczone w atestowanych koszulkach bawełnianych, pudełkach oraz pudle zbiorczym, fot. Anna Seweryn.


naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych_logo