Nowy doktor Polskiej Prowincji Zakonu Kaznodziejskiego bronił publicznie rozprawy poświęconej rekonstrukcji mszy wykonywanych w XVIII i XIX wieku przez muzyków kapeli istniejącej przy klasztorze dominikanów w Gidlach.
W krakowskim Archiwum Polskiej Prowincji Ojców Dominikanów w Krakowie znajduje się zbiór ponad 400 utworów, które są pozostałością po działającym w Gidlach przez 300 lat zespole wokalno-instrumentalnym.
fot. Michał Mitka OP
„Z tego bogatego zbioru – jako temat mojej pracy – postanowiłem zająć się rekonstrukcją czterech, pochodzących z tego samego okresu, mszy: Missa brevis – Johanna Evangelisty Brandla, Requiem – Johanna Baptisty Schiedermayera, Missa Pastoritia – Franza Bühlera oraz Missa Solemnis – Fraçois Adriena Boieldieu” – mówi o. Kusz.
„Celem mojej pracy była próba przyjrzenia się, jak dbano o liturgię w naszych klasztorach na przełomie XVIII i XIX wieku, jaką muzykę wykonywano, ale także odkrycie na nowo zapomnianych nazwisk kompozytorów epoki klasycyzmu i wczesnego romantyzmu i ich muzyki” – dodaje o. Kusz.
Oprócz napisania rozprawy teoretycznej, przewód doktorski dominikanina składał się także z części praktycznej – kilkanaście miesięcy temu o. Kusz wykonał w krakowskiej bazylice Świętej Trójcy koncert złożony z mszy wspomnianych kompozytorów.
Ojciec Dawid Kusz urodził się w 1979 roku w Rzeszowie. Do Zakonu Kaznodziejskiego wstąpił w 1998 roku. W roku 2004 złożył śluby wieczyste, a rok później przyjął święcenia kapłańskie. Jest kantorem krakowskiego klasztoru.